حسام موافي يكشف عن طريقة لتفتيت الدهون بدون حركة - تثقف

حسام موافي يكشف عن طريقة لتفتيت الدهون بدون حركة

يبحث الناس عن أنظمة مختلفة لإنقاص الوزن، إذا كانوا يعانون من السمنة، أو البحث عن أفضل الأنظمة التي تعمل على الحفاظ على الوزن.

الدكتور حسام موافي، رائد الطب الباطني بالقصر العيني، تحدث باستفاضة عن خطوات بسيطة، في حالة إتباعها ستساعد الإنسان على التخلص من كميات هائلة من الدهون.

«الأكل يا أخونا شهوة وسبحان الله إن عمل هذه الشهوة و وإلا كنا متنا، خلاك تحب الأكل» بهذه الكلمات بدء موافي، الحديث عن الأزمة التي يعاني منها كثير من الناس، حول الكميات التي يجب تناولها أثناء الطعام، وأضاف:«احنا هناخد سعرات حرارية قليلة جدًا في النظام الجديد لحياتنا، اللي هو بعد الحلقة دي، ما بين 1000 لـ 1500 شغلك قد أي؟».

وتابع:«هاتقولي أي علاقة شغلي بالأكل، شغلك بتطلع فيه الطاقة، السعرات اللي خدتها هنطلعها، أنت حافظ على وزنك كويس جدًا، هاتقولي هو اللي هاكله هيطلع طاقة هقولك من غير ما تتحرك، وأنت قاعد في السرير كل متر مربع من سطح جسمك بيفقد 40 سعر حراري وأنت مرتاح أسمه أي معدل الاحتراق».

وأشار موافي، خلال حديثه عبر برنامج «وقل ربِ زدني علما» المذاع عبر فضائية صدى البلد، إلى ظاهرة الفقد الحراري بدون حركة، مدللًا على ذلك بمثال، قائلًا:«أحنا دلوقت في عز البرد وأنت مفقفق وماشي في الشارع بردان جدًا، ومعزوم في محاضرة، تخش المدرج تلاقيه دفا، طب المدرج دفا لية؟، طبعًا هتسأل أي واحد يقولك عشان النفس، هذا تخريف، نفس أي، كل متر مسطح من جسمك بيطلع 40 سعر حراري في الساعة».

وأردف:«تقولي طب أنا مسطح جسمي قد أي، الإنسان الطبيعي من 1.7 لـ2.2 هانقول المتوسط 2 متر، بطلع 80 سعر حراري في الساعة من غير ما أعمل حاجة».

وأكمل:«كل واحد قاعد في المدرج، المدرج في 500 واحد، كل واحد زي الدفايا بيطلع سعرات حرارية من جلده من غير ما يتحرك، قاعدين بقالهم ساعتين، تخيل كل واحد بيطلع 80 سعر حراري ده أنت تفر المدرج، مش حكاية نفس، حكاية إن كل إنسان بيطلع سعرات حررية من جسمه، لو مفيناش الظاهرة دي كان زمنا كلنا بقينا أفيلة».